امداد خودرو رودبار _ یدک کش رودبار _مکانیک سیار رودبار _☎️09113400107☎️امداد خودرو گیلان _امداد خودرو سراسری کشوری ☎️1893☎️ نکات مهم در مورد خودرو های لیفان
چند نکته از نکات مهم خودرو های لیفان و روش نگهداری و ایرادات خودرو لیفان ایکس۶۰ و لیفان ۶۲۰
استفاده و نگهدارى روزانه
سوخت و روانكارها
بنزين بدون سرب با اكتان 93 را استفاده نمائيد تا از صحت عملكرد موتور اطمينان حاصل نمائيد .سرب و فلزات
سنگين در سوخت باعث مسموم شدن سنسور اكسيژن و مبدل كاتاليست مى شوند و كارائى آن ها را كاهش مى دهند
گوگرد زياد موجود در سوخت حتى مغاير قوانين استاندارد بين المللى است . چنانچه مسموميت گوگردى پيش آمده باشد
بايستى با سرعت 70 كيلومتر در ساعت رانندگى نمائيد تا آسيب ناشى از مصموميت گوگرد كمتر شود .
كاربرد و نگهدارى روزانــه
-1 هيچگاه در هواى سرد تا گرم شدن موتور پدال گاز را فشار ندهيد و هنگام استارتر زدن كلاج را بگيريد .
-2 گاهى اوقات به موتور گاز دهيد تا در دور بالا لحظاتى كار كند تا رسوب هاى احتمالى كربن را در موتور و اگزوز
پاك نمايد .
-3چنانچه در خلال عملكرد موتور چراغ چك روشن شد علت را پيدا نموده و بر طرف نمائيد .
-4 تركيب سوخته نشده د رمحفظه احتراق به مانيفولد اگزوز رفته ودر آنجا مى سوزد كه ممكن است باعث صدمه زدن
به سنسور اكسيژن و كاتاليست سه طرفه مى شود بنابراين بايستى خودرو سريعا” متوقف و رفع عيب گردد . چنانچه نقص
جرقه بلا فاصله بر طرف نشود اتصال انژكتور سيلندر مورد نظر رابه طور موقت جدا نمائيد و خود رو را با سرعت بسيار كم
به تعمير گاه بر سانيد .
-5 وقتى كه سوئيچ باز مى شود پاشش سوخت به محض دريافت سيگنال گردش موتور شروع خواهد شد . وقتى كه
موتور داراى باطرى ضعيف كه نتواند موتور را بگردش در آورد و يا ايرادى در استارتر وجود داشته باشد اگر موتور مدت
طولانى كار كرده باشد بنزين سوخته نشده در كاتاليست سه طرفه ذخيره مى شود كه ممكن است هنگام شروع كار موتور
به كاتاليست صدمه وارد نمايد .
-6 فيلر سوپاپ ها نبايد خيلى كم باشند و اگر سوپاپ دود كاملا”و درست بسته نشود دماى بسيار بالا ممكن است عمر
كاتاليست سه طرفه را كوتاه نمايد
-7 در صور ت عدم استفاده خود رو براى مدت زمان طولانى لازم است كه هر ماه يكبار موتور را روشن نمائيد و حتى
قدرى رانندگى كنيد تا از جمع شدن رسوب و سولفاته شدن در مجراى نازل جلوگيرى بعمل آيد .
-8 فيلتر بنزين در شرايط نرمال بايد بين هـــر 10,000 تا 7,000 كيلومتر تعويض گردد . دريچه گاز و انژكتور ها
بايد هر 20,000 كيلومتر يا هر يكسال يكبار شستشو داده شوند .
-9 در خلال چك كردن خروجى دريچه دوقلو , مو تور و مبدل كاتاليست سه طرفه گرم مى شوند . ابتدا سرعت بالاى
دور آرام و بعد سرعت پائين دور آرام را اندازه گيرى نمائيــد
روش توصيه شده جهت گرم كردن موتور و مبدل كاتاليستى
خود رو را براى مدت 5 دقيقه و با سرعت 70 كيلومتر در ساعت در دنده 3 رانندگى نمائيد و بمدت 8 دقيقه گازهاى
خروجى را چك كنيد .
پدال گاز را فشار دهيد و دور موتور را به مدت 2 دقيقه تا 4500 دور در دقيقه بالا ببريد و در مدت 2 دقيقه گاز هاى
خروجى را چك كنيــد .
ابزار هاى سرويس
ابزار هاى مورد استفاده
1) ابزار هاى باز و نصب قطعات الكترونيكى و قطعات عمومى
2) مولتى متر ديجيتال براى كنترل مدار هاى الكترونيكى
3) اُسيلوسكوپ اندازه گيرى امواج مربعى
4) مانومتر اندازه گيرى فشار سوخت با مقياس 1 تا 0 كيلو پاسكال
5) تشخيص عيب سيستم هاى كنترل الكترونيكى موتور – اسكنر عيب ياب سيستم هاى الكترونيكى و نرم افزار
كامپيوتر دلفى
شاخص نقص موتور
وقتى كه يك نقص در يك سيستم و يا قسمت هائى از موتور پيش بيايد چراغ شاخص بطور اتوماتيك روشن مى شود
و به راننده ياد آور مى شود كه پيگيرى و رفع عيب نمايد.
توجــه : بعد از رفع عيب بايد توسط اسكنر كد نقص ذخيره شده در حافظه را پاك نمود .
اسكنــر عيب ياب
از اسكنر بايد همزمان با كار كردن خودرو و با اصلاعات جارى عملكرد خودرو استفاده نمود .
نقص هاى معمول و روش خدمات
اطلاعات خدمات
1 )آمادگى براى سرويس دهى :
* تعميرات خودرو در محيط وايستگاه هاى پمپ بنزين مجاز نيست
* تعمير سيستم سوخت رسانى نبايد در نزديكى منابع قابل احتراق ويا آتش انجام شود .
* سيگار كشيدن هنگام تعميرات ممنوع است .
2) هنگام باز كردن سيستم سوخت رسانى مثل تعويض فيلتر بنزين , باز كردن پمپ بنزين و لوله هاى ورودى و
خروجى بنزين و از اين قبيل :
* قطب منفى باطرى بايستى جدا شود تا در صورت اتصالى نا خواسته بعضى قطعات از ايجاد جرقه و خطر جلوگيرى
نمايد .
* اتصالات لوله هاى سوخت بايد با پارچه پوشانده شوند .
* هنگام كار بايد از ريخته شدن بنزين بر روى قطعات موتور بخصوص لوله اگزوز كه حرارت بسيار بالائى دارد
جلوگيرى شود .
* بنزين را از قطعات چرمى و لاستيكى دور نگهداريد
3) هنگام باز كردن و سرويس قطعات سيستم كنترل الكترونيكى :
* در صورت عدم كاركرد صحيح موتور و خودرو بايد ابتدا سلامت قطعات را بر رسى كرد و سپس به بر رسى و بازديد
سيستم پاشش سوخت و تداخل سيم كشى و اتصالات بدنه و خطوط ولتاژ قوى و واير هاى شمع ولوله وشلنگ هاى
سيستم تنظيم فشار سوخت پرداخت .اين بازديد ها و چك كردن ها بايد مكررا” انجام شوند تا صدمه اى در سيستم و
قطعات پاشش سوخت الكترونيكى وجود نداشته باشد